fbpx

Artis Svece: Vizuālā retorika

Četras lekcijas klātienē, sākot ar 19. novembri. Maksa par dalību: 64 EUR

Pieteikties

Mūsdienu pasaulē ir nepieciešams domāt kritiski – izvērtēt informāciju, atpazīt viltus ziņas, pamanīt negodīgu argumentāciju, redzēt cauri tukšai retorikai. Apziņa, ka kritiskā domāšana noder jebkuram un ik dienu, ir samērā jauna, bet prasmes, kuras nepieciešamas, lai domātu kritiski, bieži vien zināmas un mācītas gadsimtiem ilgi. To nevar teikt par vienu specifisku mūsdienu sabiedrības iezīmi – vizuālo tēlu pārpilnību. Kritiskā domāšana tradicionāli pievērsusies tekstu analīzei. Bet šobrīd klausīties un lasīt bieži vien neatliek laika, tāpēc komunikācija notiek vizuāli. Šajā kursā skatīsim, kā kritiski izvērtēt vizuālo tēlu pasauli.

Retoriku var skaidrot kā mācību par pārliecināšanu. Vizuālā retorika ir jauna nozare, kas pēta, kā pārliecināšanā tiek izmantoti vizuālie iespaidi, dizains, attēli, tai skaitā kustīgi. Kursa ietvaros aplūkosim dažādas metodes, kā atpazīt vizuālās retorikas paņēmienus un mazināt iespēju, ka ar mums manipulē. Kursā aplūkosim dažādus veiksmīgas un neveiksmīgas vizuālas pārliecināšanas piemērus no reklāmas, politiskajām kampaņām un populārās kultūras.


Nodarbību cikls notiks četros otrdienu vakaros – 19., 26. novembrī, 3. un 10. decembrī, plkst. 18.30 Latvijas Universitātes Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes 225. auditorijā (Aspazijas bulvārī 5, Rīgā).

Vienas nodarbības ilgums: apm. 90 min.

Klausītāji, auditorija: ikviens bez izņēmuma, kas skatās ziņas, lieto sociālos tīklus, ikdienā redz reklāmas un vēlas saprast, kāda veida vēstījumus ietver ikdienā sastopamie vizuālie tēli. Kurss īpaši noderēs žurnālistiem, valsts pārvaldes darbiniekiem, pedagogiem. 

Pilna lekciju kursa cena, apmeklējot to klātienē: 56 EUR (apmaksājot dalību līdz 29. oktobrim); 64 EUR (apmaksājot dalību, sākot ar 30. oktobri)

Dalībniekiem, kas apmeklējuši visas četras kursa nodarbības, piedāvāsim sertifikātu par kursa apgūšanu.


Par lektoru

Artis Svece ir filozofs un publicists, Dr. phil., Latvijas Universitātes docents, publicējies izdevumos Diena, Rīgas Laiks, Studija, Punctum u.c.

Foto: Guna Rubule.


Lekciju saraksts

1. lekcija “Redzēt savām acīm”. 19. novembrī, plkst. 18.30 LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes 225. auditorijā.

Viens no iemesliem, kāpēc vizuālie tēli šķiet tik pārliecinoši, ir tas, ka mūsu kultūrā redzamais asociējas ar patiesību. Digitālajā laikmetā ticība redzamajam ir iedragāta, tomēr redzēšana nekad nav bijusi “nevainīga”. Tāpēc dažādu sabiedrību pārstāvji redz atšķirīgas lietas un dažkārt nonāk pie pārpratumiem. Nodarbībā pievērsīsimies tam, cik lielā mērā iespējams šos filtrus apzināties un kādā veidā tos atpazīt.


2. lekcija “Teksts un attēls”. 26. novembrī, plkst. 18.30 LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes 225. auditorijā.

Veidi, kā teksti un attēli pārliecina, ir atšķirīgi, tomēr ne pilnībā nošķirami. Saistība īpaši uzskatāma tad, kad vārdi un attēli papildina viens otru. Būtībā attēls var kļūt par argumenta sastāvdaļu. Vienlaicīgi tas nozīmē, ka daudzi retoriski paņēmieni, kas tiek izmantoti tekstos, parādās arī attēla izmantojumā. Piemēram, attēlam piemīt daudznozīmība, kas padara to neskaidru un ļauj viegli manipulēt ar vēstījumu.


3. lekcija “Redzamais un neredzamais”. 3. decembrī, plkst. 18.30 LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes 225. auditorijā.

Mēs visi zinām, ka vizuālie iespaidi var būt ļoti spēcīgi. Kaut vai fotoattēlam var piemist tāds tiešs iedarbīgums un skaidrība, kādu grūti sasniegt ar teksta palīdzību. Tomēr šī skaidrība var būt mānīga, jo aiz redzamā bieži vien slēpjas neredzamais. Tēls, attēls vai video kaut ko izceļ, bet daudz ko izslēdz. To iespaidīgums var pazust, kad restaurējam to, kas tajos nav redzams.  


4. lekcija “Vizuālie kodi”. 10. decembrī, plkst. 18.30 LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes 225. auditorijā.

Vizuālie iespaidi var izraisīt emocijas, bet tie arī nodod vēstījumu. Vēstījums var būt sarežģīts un grūti uztverams kā dažkārt eksperimentālajā mākslā, bet lielākoties mēs diezgan viegli nolasām, ko grib pateikt konkrētais attēls, video vai, teiksim, dizainera veikums. Bet vai šis vieglums nav mānīgs? Dažkārt nozīmes kārtojas daudzos slāņos un grūtāk pamanāmie vēstījumi var būt tikpat iedarbīgi kā acīmredzamie.