fbpx

Artis Svece: Ceļvedis pārliecināšanas stratēģijās

Astoņas lekcijas tiešsaistē, sākot ar 21. oktobri. Pieteikšanās atvērta līdz 28. oktobrim. Maksa par dalību: 24.90 EUR

Pieteikties

No visām pusēm mūs uzrunā cilvēki, kuri vēlas mūs pārliecināt, – vieni grib kaut ko pārdot, citi aicina pievienoties domubiedru grupai, vēl kāds mudina rīkoties, balsot, cīnīties. Grūti saprast, kas šeit ir īsts, bet kas tikai māņi un manipulācija. Tomēr ir dažādi rīki, kas palīdz izvairīties no apjukuma. Viens šāds rīks ir plaši pazīstamā kritiskā domāšana. Ar tās palīdzību mēs varam izvērtēt informācijas patiesumu vai argumentācijas spēku. Diemžēl ar kritisko domāšanu parastajā nozīmē ir par maz. Manipulāciju mūsdienu masu medijos vai sociālajos tīklos nevar saprast tikai ar loģikas palīdzību.

Tāpēc šajā kursā pievērsīsimies citam rīku kopumam, kas palīdz orientēties informācijas telpā. To, kas un kā pārliecina cilvēkus, pēta mūsdienu retorika, un šajā kursā iepazīsimies ar vairākām praktiski noderīgām kritiskās retorikas atziņām. Kursā pievērsīsim uzmanību tam, kā ar vārdu palīdzību var ietekmēt pasauli, kas jāzina par auditoriju, kāpēc personas stilam ir nozīme un kā darbojas retoriski paņēmieni.

Kurss nofilmēts 2019. gada aprīlī. Šī ir pirmā reize, kad kursu piedāvājam studijām tiešsaistē.


Lekciju kurss notiks tiešsaistē (ne tiešraidē) – mācību platformā Google Classroom (lai pievienotos kursa grupai, jums var būt nepieciešams Gmail konts). Apmaksājot dalību kursā, tiksiet uzaicināts pievienoties Google Classroom platformai un, sākot ar 21. oktobri, saskaņā ar kursa grafiku jums taps pieejami kursa lekciju video, prezentācijas materiāli, papildmateriāli lasīšanai, kā arī pašpārbaudes testi. Tāpat arī būs iespēja uzdot jautājumus kursa pasniedzējam un diskutēt ar citiem kursa dalībniekiem. Lekciju video un materiāli būs pieejami skatīšanai jebkurā jums ērtā laikā un vietā līdz 15. janvārim. Piesakoties tiešsaistes studijām šajā kursā, jūs piekrītat, ka jūsu vārds un uzvārds būs redzams citiem kursa dalībniekiem.

Viena lekcijas video ilgums: apm. 40 min.

Klausītāji, auditorija: ikviens, kurš vēlas labāk orientēties mūsdienu informācijas telpā un retoriskajos paņēmienos; savu vēstījumu vēlas nodot skaidri, precīzi, pārliecinoši un ar labu gaumi.

Pilna lekciju kursa cena, apmaksājot dalību līdz 10. oktobrim (termiņš pagarināts!): 19.90 EUR. No 11. oktobra – 24.90 EUR.


No kursa klātienes dalībnieku atsauksmēm

“Sakārtojās izpratne par tematu – teorētiski un praktiski. Labi piemēri, ar negaidītības efektu – atklāja, cik ļoti valoda spēlējas ar mūsu uztveri.”

“Lektors vadīja lekcijas tieši tā, kā pats mums mācīja. Tas deva iespēju reizē arī praksē pārliecināties, ka šāda stāstījuma uzbūve ļauj nenogurt.”

“Pasniedzēja konstruēts un sistematizēts stāstījums ar dažādiem interesantiem piemēriem stāstījuma satura papildināšanai un izskaidrošanai.”

“Ļoti patika prezentāciju saturs un to paskaidrojums no lektora puses, bija viegli uztverams un interesants. Patika, ka lekcijas tika pasniegtas ar tādu nelielu humora “devu”. Nebija monotoni un nogurdinoši, bet gan ļoti atraktīvi un saistoši.”

“Tēma ir ļoti aktuāla un interesanta.”


Par lektoru

Artis Svece ir filozofs un publicists, Dr. phil., Latvijas Universitātes docents, publicējies izdevumos Diena, Rīgas Laiks, Studija, FHM, Kentaurs, Satori, Punctum u.c.

Foto: Mikus Meirāns


Lekciju saraksts

1. lekcija “Darīt lietas ar vārdiem”
Kopā ar papildmateriāliem taps pieejama Google Classroom 21. oktobrī

Kad mēs kaut ko sakām, mēs ne tikai dalāmies ar citiem savās atziņās par pasauli, bet arī cenšamies viņu pārliecināt, ietekmēt, izsaukt reakciju. Un šos mērķus var panākt ne tikai ar argumentu palīdzību. To, kā tas notiek pēta retorika, un nodarbībā runāsim par to, kā mūsdienās pastāv retorika un kāpēc kaut vai elementāras zināšanas par retoriku mūsdienās ir īpaši nepieciešamas.


2. lekcija “Retoriska situācija”
Kopā ar papildmateriāliem taps pieejama Google Classroom 28. oktobrī

Ar vārdiem iespējams panākt visādus mērķus – izsaukt emocijas, radīt šaubas, aizrunāt, izraisīt rīcību. Tāpēc viens no jautājumiem, ko uzdodam, lai saprastu citu teikto, ir – ar kādu mērķi cilvēks runā vai raksta, un atbilstoši – ja vēlamies kādu pārliecināt, ir vērts tikt skaidrībā pašam – ko es vēlos ar savu sakāmo panākt?


3. lekcija “Kam ausis, lai dzird: konteksts” 
Kopā ar papildmateriāliem taps pieejama Google Classroom 4. novembrī

Teksts nekad netiek radīts ārpus laika un vietas, tam vienmēr ir konteksts. Pie šīs situācijas pieder cilvēki, kuri tiek uzrunāti, un apstākļi, kas ietekmē komunikāciju. Tāpēc, kaut ko sakot vai teikto kritiski analizējot, vienmēr svarīgi palūkoties apkārt – kas tā ir par situāciju, kurā atrodos? 


4. lekcija “Kam ausis, lai dzird: auditorija” 
Kopā ar papildmateriāliem taps pieejama Google Classroom 11. novembrī

Runājot vai rakstot, mēs intuitīvi konstruējam lasītāju vai klausītāju. No tā nav iespējams un arī nevajag izvairīties, tomēr ne vienmēr intuīcija paglābj no pārpratumiem. Dažkārt, lai saprastu, kāpēc vieniem izdodas auditoriju pārliecināt labāk nekā citiem, ir vērts papētīt pašu auditoriju. 


5. lekcija “Stils”
Kopā ar papildmateriāliem taps pieejama Google Classroom 19. novembrī

Izteiksmes stils pauž runātāja raksturu vai vismaz rada ilūziju par to. Gan raksturs, gan stils var būt ļoti efektīvi rīki tā cilvēka rokās, kurš vēlas auditoriju pārliecināt. Pats par sevi stils nav nekas slikts. Pareizāk sakot, diez vai ir iespējams no tā izvairīties. 


6. lekcija “Stila izvēle”
Kopā ar papildmateriāliem taps pieejama Google Classroom 25. novembrī

Ar stilu ir jābūt uzmanīgam – tas gan atklāj, gan apslēpj, gan arī aizved neceļos. Tāpēc jebkurā retoriskā situācijā nākas uzdod jautājumu – kā izvēlēties pareizo stilu. Turklāt stilam jābūt tādam, kas atbilst pašam runātajām vai rakstītājam, gan situācijai, gan auditorijai. 


7. lekcija “Retoriskie paņēmieni: naratīvs”
Kopā ar papildmateriāliem taps pieejama Google Classroom 2. decembrī

Argumentācija nepārprotami ir viens no nozīmīgākajiem līdzekļiem citu cilvēku pārliecināšanai, bet tas nebūt nav vienīgais. Tāpat kā pastāv dažādi veidi, lai pamatotu teikto, un dažādi negodīgi paņēmieni argumentācijā, pastāv arī dažādi retoriski paņēmieni, kas padara teikto pārliecinošu neatkarīgi no argumentācijas sakarīguma. Šobrīd viens no iecienītākajiem paņēmieniem ir stāstu piemeklēšana.


8. lekcija “Retoriskie paņēmieni: ierāmēšana”
Kopā ar papildmateriāliem taps pieejama Google Classroom 9. decembrī

Ierāmēšana jeb “freimings” ir paņēmiens, ko izmanto gan reklāmā, gan politiskajā komunikācijā. Veiksmīgi piemeklēts rāmis var sliktus jaunumus padarīt par labiem, garlaicīgu faktu par emocionāli uzrunājošu. Visticamāk, no informācijas ierāmēšanas nav iespējams izvairīties, bet var vismaz apzināties, kā šis retoriskais paņēmiens darbojas.